Az erkölcsi nevelés új perspektívái : az értékközpontú pedagógia szerepe és feladatai korunk plurális társadalmában / Pálvölgyi Ferenc
Kiadási adatok:
- Kiadó: L'Harmattan Kiadó
- Társkiadó: Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola
- Kiadási helyszín: Budapest
- Kiadási évszám: 2014.
- Terjedelem: 262 p.
- Sorozat: (Didascalia ; 1. kötet)
- ISSN 2064-9827
- ISBN 978 963 236 935 8
A kötet előszava:
Az erkölcsi nevelés új perspektívái – Az értékközpontú pedagógia szerepe és feladatai korunk plurális társadalmában című monográfia alapvető szakmai igényt elégít ki a pedagógiai diszciplína területén. Évtizedek óta nem jelent meg olyan kiadvány, amely az erkölcsi nevelés elméleti és gyakorlati problémáit ilyen kimerítően és ugyanakkor a korszerű etikai, pedagógiai és pszichológiai szemléleteknek megfelelően tárgyalta volna. A szerző nemcsak a morálpedagógia aktuális kérdéseit járta körül, hanem olyan működő neveléselméleti koncepciót is épített, amely sok tekintetben segítséget nyújthat korunk plurális világában az értékről való gondolkodásban. A könyv több mint egy évtized pedagógiai kutatásaira épült, s lényegi összefoglalója a szerző azon tanulmányainak, amelyek ma az etikatanár szakos hallgatók felkészítésének fontos részét képezik. E munkát pedagógusok, szülők és a nevelés kérdései iránt komolyan érdeklődők egyaránt haszonnal forgathatják.
A kötet tartalomjegyzéke:
- Bevezető gondolatok
- A szerző perspektívája és kompetenciái
- A morálpedagógia mai társadalmi környezete és kutatása Az erkölcsi nevelés aktuális kérdései
- A társadalom értékproblémái
- Az erkölcsi értékek szerepe a társadalomban
- Centrális és perifériális értékek
- A filozófiai gondolkodás erkölcsszemlélete
- A valláserkölcsi tanítások specifikumai
- Az erkölcsi nevelés lehetőségei és feladatai
- A modern Európa és a vallás
- A szekularizáció gyökerei és folyamata
- Hit és hitetlenség a pedagógiában
- A szekularizált ember vágya a misztikum után
- A nevelői hivatás mint keresztény küldetés
- Hitoktatás és erkölcsi nevelés
- A korszerű nevelés értékei és céljai
- Az alapvető érték természete
- Erkölcsi törvény és szabadság
- Jövőbe mutató értékrendszerek
- Az emberhez méltó élet természetes erkölcsi törvényei
- A pedagógiai erkölcsi alapérték mint nevelési cél és eszmény
- Pedagógiai emberkép és személyiségmodell
- A tradicionális filozófiai és teológiai emberkép
- A felvilágosodásban gyökerező emberképek
- A pedagógiai emberkép és jelentősége
- Az organikus pedagógiai személyiségmodell
- A személyiségmodell morális értékmintázata
- Az erkölcsi nevelés értékközpontú modellje
- A konstruktivizmus mint ismeret- és tanuláselmélet
- A konstruktivista pedagógia tételei
- A konceptuális váltás pszichológiai háttere
- Konstruktivista pedagógiai alapfolyamatok
- Az erkölcsi nevelés értékközpontú modellje
- Metodikai és gyakorlati kérdések
- Az erkölcsi értékorientáció metodikai igényei
- Deklaratív és kommunikatív pedagógiai módszerek
- Nevelési célok, feladatok és tartalmak
- Iskolai környezet, adaptivitás és értékelés
- Az értékközpontú modell a vallásoktatásban
- Értékelés és konklúzió
- A szakmai munka összegzése
- A pedagógiai koncepció értékelése
- Záró gondolatok
- Jegyzékek
- Szakkifejezések jegyzéke
- Ábrák jegyzéke
- Irodalomjegyzék
Kapcsolódó oldalak:
Csatolmány | Méret |
---|---|
A kötet címlapja letölthető | 34.09 KB |
A kötet tartalomjegyzéke letölthető | 36.62 KB |